*

Toivonpolitiikkaa - Anna-Liisa Lämsä Tietoa, taitoa, tahtoa, tekoja

Onko suojatie jalankulkijalle suojaton?

 

Joka toinen jalankulkijan kuolemaan johtanut liikenneonnettomuus ja liikennevakuutuksista korvatuista jalankulkijoiden loukkaantumisista tapahtuu suojateillä. Nämä onnettomuudet ovat vain jäävuoren huippu. Niiden lisäksi on runsaasti tilanteita, joissa jalankulkija välttää yhteentörmäyksen auton kanssa vain täpärästi. Mihinkään muuhun johtopäätökseen en voinut tulla jouduttua itsekin kolmen päivän sisällä kaksi kertaa tilanteeseen, jossa suojatietä ylittäessäni suojatielle kaahanneen auton ja minun väliin jäi pelottavan vähän matkaa. Näin siitä huolimatta, että kummallakin kerralla lähdin ylittämään suojatietä tilanteessa, jossa kyseiset autot olivat pysähdyksissä.

Ensimmäisellä kerralla, pari päivää sitten, ajoin pyörällä liikennevalottomaan risteykseen. Risteykseen tultuani lähdin ylittämään suojatietä pyörää taluttaen. Tuolloin vähän matkan päässä suojatiestä pysähdyksissä olleen auton kuljettaja painoi kaasua ja ylitti suojatien pyöräni eturenkaan edestä.  Onnekseni auto ei tällä kertaa osunut pyörääni tai minuun ja selvisin säikähdyksellä. Törmäys ei ollut kuitenkaan kaukana. Toinen kerta tapahtui tänään, kun lounastauolta töihin palatessani lähdin jalankulkijoiden valon vaihduttua vihreäksi ylittämään katua. Tuolloin risteyksen vastakkaiselta puolelta lähti kaasuttaen liikkeelle kääntyvä auto, joka tuli suoraan minua kohti. Tuossa tilanteessa kuljettaja sai vain vaivoin pysäytettyä auton ennen kuin se olisi törmännyt minuun.

Vuosien mittaan vastaavia tilanteita on ollut muitakin. Vuosia sitten lasten kanssa autolla liikkeellä ollut isä törmäsi taluttamaani pyörään ja jatkoi matkaansa pysähtymättä. Törmäyksen voimasta kertoo jotakin se, että polkupyöräni runko katkesi keskiön takaa. Mitenkähän olisikaan käynyt, jos vastaava törmäys olisi tapahtunut pyörällä ajaessani. Useamman kerran olen saanut hypätä kiireellä suojatieltä jalkakäytävälle, pois kohti suojatietä kaasuttavan auton tieltä. Noissa tilanteissa olen miettinyt, miten olisi käynyt, jos suojatiellä olisi ollut ikäihminen tai henkilö, jonka mahdollisuudet hypätä pois suojatieltä nopeasti olisivat olleet muutoin rajalliset. Olisiko jalankulkija tuolloin jäänyt auton alle? Lukemattomia ovat myös ne tilanteet, joissa olen pitkään odottanut pääsyä suojatien yli. Noissa tilanteissa toisella kaistalla oleva auto on joskus pysähtynyt päästääkseen minut tien yli, mutta vastapäisestä suunnasta suojatietä lähestyvä ei ole tehnyt minkäänlaista elettä pysähtyäkseen. Toki jalankulkijat huomioiviakin autoilijoita on. Vaaratilanteita on kuitenkin aivan liian paljon.

Suojatieonnettomuuksia tutkittaessa on toistuvasti käynyt ilmi, ettei autoilija ole huomannut jalankulkijaa. Kaikissa tilanteissa tämä selitys ei ole uskottava tai on ainakin kysyttävä, mikä on vienyt autoilijan huomion. Huomion herpaantumisen ohella vaaratilanteita aiheuttaa myös välinpitämättömyys, esimerkiksi tilanteissa joissa autoilija ohittaa suojatien eteen pysähtyneen auton pysähtymättä. Eikö autoilijalle noissa tilanteissa tule mieleen, että toisen auton suojatien eteen pysähtymisellä on jokin syy vai siirtääkö autoilija vastuun suojatien turvallisesta ylittämisestä yksinomaan jalankulkijalle? Näin asia ei saa olla.

Suojatieonnettomuuksista lukiessani ja itse läheltä piti tilanteisiin joutuessani, en ole voinut välttyä sen pohtimiselta, tiedostavatko autoilijat, miten vakavasta liikennerikkomuksesta niissä on kyse. Suojatien yli ajamisessa pysähtymättä on kyse piittaamattomuudesta ja joko liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tai törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Onnettomuustapauksissa ja myös läheltä piti tilanteissa, joissa poliisi sattuu paikalle, voi autoilijalle tulla sakkoja tai jopa ajokieltoa. Kaikkein törkeimpiä tapauksia voidaan puida myös raastuvassa. Rangaistukset voivat tuntua kovilta, mutta niin niiden tuleekin olla. On vain hyvä, jos ne saavat autoilijan löysäämään kaasujalkaa ja kunnioittamaan suojatietä. Monessa tapauksessa ei olisi pahitteeksi, jos ajokieltoon määrätylle autoilijalle määrättäisiin liikennesääntöjen kertauskurssi autokoulussa. Näin vaaratilanteita ei syntyisi ainakaan sen vuoksi, ettei liikennesääntöjä tunneta kunnolla. Toivon mukaan sääntöjen kertaus pistäisi autoilijan miettimään myös sitä, ettei koskaan saa olla niin kiire, että sen vuoksi vaarantaa toisten tiellä liikkujien terveyden ja hengen.

Moni suojatieonnettomuus olisi vältettävissä, jos autoilijat muistaisivat hiljentää vauhtia suojatietä lähestyessään. Tarpeen on myös kiinnittää huomiota siihen, onko jalankulkija suojatiellä tai pyrkimässä suojatielle. Siis ollaan me kaikki tarkkoina liikenteessä ja muistetaan kunnioittaa suojatietä.

Terveisin Anna-Liisa

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän esalehtinen kuva
Esa Lehtinen

Autoilija joutuu liikenteessä jatkuvasti havainnoimaan hyvin montaa erillistä asiaa, suojatie on yksi niistä. Siksipä olisikin erittäin tärkeää että suojatien havaitseminen tehtäisiin autoilijalle mahdollisimman helpoksi. Etenkin talviaikaan sinivalkoinen suojatien merkki helposti kätkeytyy taustaansa.

Venäjältä ei montaa hyvää asiaa tule mutta Pietarissa viime syksynä käydessäni huomasin, miten suojatiet oli tehty autoilijalle helpommin havaittavaksi: sinivalkoista suojatien merkkiä ympäröi paksu keltainen reunus. Mielestäni olisi hyvä, jos Suomessakin olisi jokin vastaava käytäntö!

Käyttäjän Lauri-PekkaAlanko kuva
Lauri-Pekka Alanko

Suomessa sekä poliitikot että tavalliset ihmiset kuvittelevat suojatieonnettomuuksien vähentyvän liikenteen osapuolien asenteita muuttamalla.

Ruotsissa tapahtuu lähes puolet vähemmän suojatieonnettomuuksia. Siellä asiaa on tutkittu tieteellisesti (VTI = maailman johtava liikenteen turvallisuuden tutkimuslaitos). Tutkimustuloksia tulkitsemalla on tehty ratkaisuja, joilla onnettomuuksien määrää on saatu alennettua merkittävästi.

Olen esitelmöinyt asiasta noin 5 vuotta ja aina on löytynyt "asiantuntevampi" taho kumoamaan esittämäni Ruotsissa tehdyt ratkaisut. Niinpä kuoleminen ja loukkaantumiset jatkuvat.

Mielenkiintoista sinänsä, että Ahvenanmaalla on tehty vastaavia toimenpiteitä kuin Ruotsissa.

Käyttäjän tuomasheikkila kuva
Tuomas Heikkilä

Näin suojatieonnettomuudesta selvinneenä en voi muuta kuin suositella kirjoitustasi. Itse sain elinikäisesti haittaavat vammat jäädessäni töistä palatessa auton alle. Ylinopeus ja räpläsikö kuljettaja kännykkää on harvoin todistettavissa ja itsellä juttu meni niin että ihminen joka päiväsakkojen mukaan oli käytännössä vailla tuloja oli palkannut kalliin juristin. Tätä kuultiin ennen kansliapäätöksen tekemistä, minua ei. Lopputuloksena syytetty sai rangaistuksena vain puolet siitä mitä poliisi haki.

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

Vuosia sitten joku rattijuoppo yritti tahallaan ajaa poliisin päälle.
Joutui kyllä käräjille, mutta känni lievensi tuomiota.

Toimituksen poiminnat